Blogga initierat om Glasriket

För dig som driver en skandinavisk designblogg är det närmast tjänstefel att inte ha koll på den anrika svenska glastraditionen. Vet du inte alls vad som menas med ”Glasriket” är det dags att läsa på.

Att driva en nischad blogg om vilket ämne som helst är ett betydligt mer omfattande arbete än vad det än gång var. Som designbloggare gäller det att kunna förmedla initierad kunskap om design- och kulturhistoria. Du som vill tipsa om en Orrefors outlet, kanske som del av ett reklamsamarbete, behöver kunna sätta glasbruket Orrefors i rätt kontext för dina läsare.

Vidareutbilda dig och skapa content

Att ha stora kunskaper om ämnet du bloggar om redan från början är däremot ingen nödvändighet. Allt går att lära sig! Som bloggare med fria arbetstider har du alla möjligheter att avsätta en del av din arbetsdag på att läsa in dig på områden du känner dig osäker på. Precis som i alla branscher är vidareutbildning ett självklart inslag i en framgångsrik karriär.

Som bloggare kan det vara en god idé att göra efterforskningar på plats. På så sätt får du möjlighet att inte bara lära dig mer om ditt ämne, utan att kunna skapa spännande content i samma veva. Säkert vill dina glasintresserade läsare ta del av dina äventyr i det småländska Glasriket. I det magiska skogslandskapet mellan Kalmar och Växjö kan du se på när glaskonsten tillverkas, och till och med själv prova på att blåsa glas.

Om Orrefors

Svenska Orrefors har varit en självklar del av det småländska Glasriket i generationer. Du som bloggare behöver både förmedla Orrefors glasbruks historia, och dess samtid. Av det svenska industriarvet som en gång var Orrefors glasbruk återstår nu endast serverhallar.

Orrefors har dock kvar en del av sin anrika produktion i det småländska Glasriket. På Kosta glasbruk, också det en traditionsrik plats knuten till glasfabrikanterna Kosta och Kosta Boda, tillverkar Orrefors i dag sina munblåsta kristallglas. På plats finns nästan 100 glasblåsare, målare och slipare som med sin hantverksskicklighet skapar Orrefors allra exklusivaste serier. Den som vill vara säker på att köpa just ett sådant glas bör hålla utkik efter den svenska flaggan på glaset samt stämpeln ”Made in Småland”.

Stick ut i konkurrensen

Att kunna dela med dig av sådana kunskaper till dina läsare är en stark USP för dig som bloggare. Du är säkert redan medveten om den mördande konkurrensen om läsarna som pågår i bloggbranschen. För bloggare av i dag är det en självklarhet att förhålla sig lika grundligt och seriöst till sitt ämne som vilken journalist som helst. Med en framgångsrik blogg kommer även de ekonomiska möjligheterna att kunna lägga tid på vidareutbildning, vilket inte är någon plåga direkt! Kunskap är kul.

 

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*